پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 261868
قنبرزاده: استقلال و پرسپوليس در حال جراحي هستند/ هر تيمي سقف بودجه را رعايت نکند، ۳ بر صفر بازنده مي‌شود!
تاریخ انتشار : 1402/05/22 08:09:46
نمایش : 757
نايب‌رئيس دوم و رئيس کميته مسابقات فدراسيون فوتبال گفت: استقلال و پرسپوليس ۲ باشگاه برند ملي ما هستند و در حال جراحي هستند؛ از هواداران مي‌خواهم درباره اين ۲ باشگاه صبوري کنند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، منصور قنبرزاده، نايب‌رئيس دوم و رئيس کميته مسابقات فدراسيون فوتبال پيرامون قانون سقف قراردادهاي ليگ برتر اظهار داشت: اين سقف بودجه باشگاه‌ها صرفا در حقوق و دستمزد است اما ۳۲ بند و دستورالعمل داشتيم. کليات کار را همه قبول داشتند ولي نقدهايي هم انجام شد و برخي از آنها را مي‌پذيرم، نقدهايي که درباره نگارش برخي بندها وجود داشت که بايد اصلاح شود. به عنوان نمونه يک مورد درباره ۶ سهميه خارجي تيم‌ها بود که لژيونري هم که به از يک ليگ خارجي به ايران بر مي‌گردد هم جزو سهميه محسوب مي‌شد و با توجه به اين مسئله مي‌توانست مانند بازيکنان خارجي قرارداد دلاري و يورويي ببندد. به همين خاطر بايد در اين بند اشاره مي‌کرديم که اگر يک باشگاه يک لژيونر را به خدمت بگيرد، يک سهميه خارجي‌اش کم مي‌شود. مثلا گفته بوديم که بازيکن ايراني که مي‌خواهد برگردد بايد در ليگ‌هاي سطح يک بازي کند و ما حرفي درباره ليگ‌هايي مثل ترکيه و قطر نزده بوديم که مشکل براي بازيکناني مثل نادري اينجاد کرده بود.

نايب رئيس فدراسيون فوتبال به مورد ديگر از نقدها به آيين‌نامه و دستورالعمل جديد ليگ برتر اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال گفته بوديم ۴ ماه پرداخت صورت نگيرد، بازيکن مي‌تواند فسخ کند. اين در حالي است که قراردادها در ايران ماهيانه نيست و بايد اشاره مي‌کرديم اگر موعد پرداخت مثلا تا نيم فصل است و پرداختي صورت نگرفت بازيکن مي‌تواند فسخ کند و اين بايد به صورت شفاف اشاره مي‌شد و در نگارش به صورت درست اشاره نشده بود.

وي درباره اينکه چه کساني اين قوانين را نوشتند، بيان داشت: رئيس کميته وضعيت، رئيس کميته تدوين مقررات، تعدادي از ارکان فدراسيون فوتبال و مربياني که گفته بودند اسمي از آنها برده نشود، گروهي بودند که اين آيين‌نامه را نوشتند. اگر مي‌خواستيم عافيت طلبي کنيم اين رويه را ادامه مي‌داديم اما بالاي بيش از يک دهه است که آيين‌نامه و دستورالعمل‌ها به روز نشده است. مثل دستورالعمل مجوز حرفه‌اي نسبت به گذشته خيلي تغيير کرده است. آماري که رئيس کميته مجوز حرفه‌اي به ما داد يک زنگ خطر را به صدا درآورد و از ۱۶ تيم ليگ برتر تنها ۶ تيم مجوز حرفه‌اي گرفته‌اند. ۴ تيم که نمايندگان ايران در آسيا هستند و دو تيم هم با اغماض، هم تعهد دادند که زيان‌هاي انباشته‌شان سنواتي را جبران کنند.

قنبرزاده عنوان داشت: برخي منتقدان اشاره مي‌کردند باشگاهي که درآمد دارد هزينه کند، اين حرف درستي بود ولي باشگاه هاي ما آن مقدار لازم را درآمد نداشتند و بايد هزينه ها و درآمدها باهم هماهنگ باشدسقف بودجه هم براي اينکه هزينه به انداره درآمد باشد، وضع شد و خيلي از باشگاه‌ها با اغماض درآمدشان به سقف رسيد و در غير اين صورت هزينه بيشتر از درآمد باشگاه‌ها را به ورطه ورشکستگي مي‌برد و به همين خاطر سقف بودجه يک ابزار کنترلي است. سقف بودجه بر اساس درآمد و هزينه بود و اگر مي‌خواستيم واقعي‌تر شود رقم بايد پايين‌تر از اين مي‌بود.

وي درباره اينکه آيا باشگاه‌هاي خصوصي هم سقف را رعايت کردند، گفت: نساجي رقمي پايين‌تر سقف بودجه اعلام کرد، حتي باشگاه تراکتور هم رقم و قراردادهايي که به ما دادند و بررسي کرديم سقثف را رعايت کرده بود.

قنبرزاده در ادامه با اشاره به اينکه باشگاهي که سه فصل متوالي مجوز حرفه‌اي دريافت نکند و زيان‌ده باشند ورشکسته محسوب مي‌شود، ابراز داشت: در حالي ۶ باشگاه مجوز گرفتند که با ادامه اين وضعيت به ۴ باشگاه مي‌رسيد و کنفدراسيون فوتبال آسيا ورود مي‎کرد و ليگ ما گه تحت عنوان حرفه‌اي است، از استاندارد خارج مي‌شد و اين زنگ خطري براي ما در آسيا بود.

نايب رئيس دوم فدراسيون فوتبال درباره اينکه اگر استقلال فصل آينده هم مجوز حرفه‌اي نگيرد، منحل مي‌شود، تصريح داشت: نمي‌گوييم منحل مي‌شود. قانون تجارت، قوانيني دارد که عزيزان اقتصاددان توضيح داده‌اند. به هر حال جزو شرکت‌هايي است که مي‌تواند سهامداران و هيئت مديره مي‌توانند در مورد آن تعيين کنند؛ يا سهام را کاهش بدهند و يا جزو شرکت‌هاي ورشکسته محسوب شوند. به هر حال اين دو باشگاه ما، برند ملي هستند و هواداران زيادي دارند و همچنين ظرفيت‌هاي زيادي براي درآمدزايي دارند. الان واقعا اين دو باشگاه در حال جراحي هستند و من از هواداران خوب استقلال و پرسپوليس خواهش مي‌کنم تحمل کنند و فرصت بدهند.

وي در اين رابطه تأکيد داشت: در استقلال طبق آماري که خودشان داده‌اند، چيزي حدود ۹۵۰ ميليارد تومان بدهي وجود دارد و يا در پرسپوليس هم بدهي‌هاي زيادي وجود دارد. منطق اقتصادي مي‌گويد تشکيلاتي که بدهي زيادي دارد، بايد خودش را جمع و جور کند. در حال حاضر اين کار را مي‌کنند و من ديدم که در باشگاه استقلال به صورت منطقي از بازيکنان خواهش کردند به صورت داوطلبانه قرارداد معتبر خودشان را کاهش بدهند؛ مثلا چند روز پيش آقاي آرمان رمضاني اين کار را کردند. البته من در مديريت استقلال ورود نمي‌کنم و قطعا بازيکنان قراردادهاي معتبري دارند اما يکي از راه‌ها اين است. زماني که در خانواده‌اي مشکلي ايجاد مي‌شود، پدر خانواده تنها نيست و افراد خانواده هم کمک مي‌کنند. راهکارهاي اوليه اين است و سپس انشاالله در کنار اين مي‌توانند درآمدزايي کنند.

وي در ادامه با انتقاد از روند خصوصي‌سازي باشگاه‌ها، اظهار داشت: ما مشکلي هم در بحث خصوصي‌سازي باشگاه‌ها داشتيم که با پروسه‌اي که سازمان خصوصي‌سازي تعريف کرده بود، پيش نرفت. اينها برنامه‌ريزي کرده بودند که قبل از اين فصل، ۴۱ درصد را به صورت بلوکي واگذار کنند. اگر آن اتفاق رخ مي‌داد، به ميزان زيادي خودکفا مي‌شدند. اين دو باشگاه ظرفيت درآمدزايي بسيار خوبي دارند و با نظر مي‌رسد اگر تيم‌هاي اقتصادي خيلي خوبي پاي کار بيايند، بتوانند درآمدها را با هزينه‌ها کاور کنند.

نايب رئيس فدراسيون فوتبال در ادامه با بيان اينکه تغييرات با مقاومت روبرو مي‌شود، گفت: به ما و آقاي تاج مي‌گفتند اگر چه تغيير در آيين‌نامه و دستورالعمل ليگ ضروري است اما با توجه به اينکه يک سال‌ونيم از مانده از دوره شما مانده است، خيلي تغيير ندهيد و عافيت طلبي کنيد.

قنبرزاده در ادامه با اشاره به راه‌هاي درآمدزايي باشگاه‌ها، خاطرنشان ساخت: درآمدزايي باشگاه‌ها در دنيا يک تعريف دارد و يکي از اصلي‌ترين درآمدها بحث حق پخش تلويزيوني است. تيم‌هاي دولتي ما مانند استقلال و پرسپوليس وصل به کارخانه‌اي نيستند که پول بگيرند و از طرف ديگر دولتي هستند و دولت هم پولي به آنها نمي‌دهد. با اين هزينه‌ها هر مديري بيايد، هزينه‌ها بالاست. ۶۰ درصد باشگاه‌ها از حق پخش تلويزيوني و برنامه‌هاي جانبي آن است.کپي رايت هم ندارم و بليط فروشي هم به هر رقمي نمي‌توان بليط فروخت. شايد يک هوادار با توجه به هزينه‌هايي که يک باشگاه مي‌کند يک پنجم پول بليط را مي‌دهد و بقيه آن سوبسيد است.

وي همچنين عنوان داشت: از يک طرف صداوسيما هم از اعتبارات دولتي استفاده مي‌کند اما مجلس اين روزها مشغول بررسي قانون هفتم توسعه است مي‌تواند در اين باره کمک کند. البته اين را هم بگوئيم شبکه‌هايي که در ليگ‌هاي خارجي به باشگاه‌ها حق پخش مي‌دهند در سوي ديگر از ببيندگانشان حق اشتراک مي‌گيرند. صداوسيما اما در ايران الان به رايگان فوتبال را براي مردم پخش مي‌کند. به همين خاطر مجلس رديف بودجه‌اي را در بودجه صداوسيما به عنوان حق پخش تلويزيوني قرار بدهد. برخي عزيزان در مجلس متقاعد شده‌اند و صداوسيما، فدراسيون فوتبال و وزارت ورزش يک طرحي را در اين باره بدهند.

نايب رئيس فدراسيون فوتبال در ادامه با بيان اينکه به جز حق پخش، باشگاه‌هاي بزرگ توان درآمدزايي بالايي دارند، تاکيد داشت: باشگاه‌ها افراد اقتصادي در هيئت مديره دارند و به نظر من اين دو باشگاه، خوب هم توانايي درآمدزايي دارند اما اينقدرغرق مسائل روزمره شده‌اند که چالش‌هاي زيادي روزانه دارند و مسائل کلان ديده نشده است.

وي در ادامه درباره نظارت بر رعايت سقف بودجه هم گفت: نظارت و ارزيابي با سيستم قبل تفاوت دارد و فرم بودجه را بايد مديرعامل، اعضاي هيئت مديره و رئيس مجمع امضا کنند. نهادهاي نظارتي روي باشگاه هايي که از منابع دولتي استفاده مي‌کنند،نظارت کامل خواهند کرد و باشگاه‌هاي متخلف به نهادهاي قضايي معرفي مي‌شوند و همه مديران بايد پاسخگو باشند.در فدراسيون فوتبال هم کميته انضباطي بر اساس ميزان تخلف راي صادر مي‌کند. همچنين هر تيمي اعتراض دارد که تيمي سقف را رعايت نکرده است، ۲۴ ساعت قبل بازي اگر به ما اعلام کند و مدارک آن تاييد شود،به عنوان باشگاهي که جعل کرده است، سه بر صفر بازنده مي‌شود اما اگر مدت ۲۴ ساعته بگذرد، بر اساس ميزان تخلف برخورد مي‌شود؛ ممکن است تخلف از سقف بودجه ۵ ميليارد باشد و ممکن است ۵۰ ميليارد باشد. در اين موارد فردي که صاحب امضاي مجاز است، به کميته اخلاق معرفي مي‌شود.

نايب رئيس فدراسيون فوتبال در ادامه درباره اينکه چه باشگاه‌هايي به دليل سقف بودجه قرارداد بازيکنانشان ثبت نشده، گفت: فولاد خوزستان پنج بازيکن را چون نوشته بودند که ماليات بر عهده باشگاه است و اين که آپشن ها بالاتر از ۲۰ درصد بوده نتوانستند قراردادهايشان را ثبت کنند، آن ها سه نفر را هنوز اصلاح نکردند ولي براي دو نفر از آنها کارت صادر کرديم. قرارداد هاشمي‌نسب را هنوز به سازمان ليگ نياورده‌اند ولي اگر هم بياورند با توجه به سقف پر باشگاه استقلال، نمي‌توانند ثبت کنند، به جز هاشمي نسب هيچ کس ديگري هم نمي‌توانند ثبت کنند چون سقف آن ها پر شده است، سه الي چهار بازيکن ديگر استقلال هم نتوانستند ثبت کنند. سپاهان هم قرارداد آل کثير را نتوانست ثبت کند.چون قراردادش با قوانين مشکل داشت و قرارداد عودت داشت. يکي از اعضاي کادرفني سپاهان هم اين مشکل را داشت. حتي بازيکني بود که ايفمارک به لحاظ قلب و عروق تائيد نکرد و کارت بازي او صادر نشد.

وي درباره اينکه چرا براي يک مربي بدون حضور او در ايفمارک، کارت صادر شده، گفت: قرارداد نکونام در فرودگاه امضا شد و کارت براي ايشان صادر شد.نکونام تا قبل از آن قرارداد نداشت که براي تست پزشکي به ايفمارک برود.به همين خاطر چون در فرودگاه امضا شد فقط براي يک بازي مجوز صادر شد.براي يک سري افراد فقط در يک بازي مجوز داده شده است که هيچ کدام بازيکن نيستند.

قنبرزاده در ادامه درباره شايعاتي که درباره قرارداد يک ميليون يورويي پيام نيازمند و صحت‌سنجي آن در سازمان ليگ؛ گفت: تمام عوامل و اتفاقات را در در اين انتقال چک کرديم و از چندين جهت مختلف استعلام گرفتيم و رسيد حواله ها را نگاه کرديم و کاملا همه چيز صحيح بود و مبلغ انتقال و رضايتنامه ايشان همان ۲۵۰ هزار دلار بود.

وي در مورد حسين‌زاده بازيکن تراکتور هم عنوان داشت: درمورد حسين‌زاده دقيق تر عمل کرديم و مبلغ رضايت نامه نزديک به ۳۰۰ هزار دلار بود، از مديرعامل باشگاه تراکتور عذرخواهي مي‌کنم، چون ايشان مسئوليت در فدراسيون داشتند، ما سخت گيري بيشتري نسبت به ايشان انجام داديم. تعهد گرفتيم اگر مشخص شود پرداختي بيشتري بوده است به کميته‌هاي قضايي فدراسيون معرفي مي‌شوند.

نايب رئيس فدراسيون فوتبال در ادامه درباره پديده هوادار متمول هم گفت: هواداري که از جيب خودش براي يک باشگاه خرج کند بسيار ارزشمند است، اما چون اين باشگاه‌ها در قالب يک شرکت اداره مي‌شوند اين ورودي ها بايد ثبت شود و نبايد خارج از ثبت در دفاتر باشد.اگر ثبت نشود،احتمال فساد مالي و پولشويي وجود دارد.

وي درباره اينکه برخي باشگاه‌ها براي دور زدن قانون، قرارداد يک بازيکن را امسال ۱۵ ميليارد اما براي سال دوم ۵۵ ميليارد امضا کرده‌اند، گفت: باشگاه هايي داريم که قرارداد سال دوم آن ها،دو سه برابر سال اول ثبت شده است. سازمان ليگ در مکاتبه‌اي که قبل از ليگ با باشگاه‌ها داشته از آنها خواسته است که شرايط قراردادتان را طوري تنظيم کنيد که براي سال بعد يک رويه منطقي براي افزايش رقم قرارداد داشته باشد.

وي درباره باشگاه پرسپوليس هم گفت: باشگاه پرسپوليس نسبت به خروجي که داشته کمتر خرج کرده است و با چند بازيکن خارجي فسخ قرارداد کرد.

قنبرزاده در پايان اعلام کرد که قرارداد آريا برزگر، ياسين سلماني، يوسا، مهدي هاشمي‌نسب و منتظر محمد از استقلال به دليل پرشدن سقف قرارداد ثبت نشده است.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html